Bergstammen - Reisverslag uit Nam Liên, Vietnam van Eleonora & Corné - WaarBenJij.nu Bergstammen - Reisverslag uit Nam Liên, Vietnam van Eleonora & Corné - WaarBenJij.nu

Bergstammen

Blijf op de hoogte en volg Eleonora & Corné

14 November 2014 | Vietnam, Nam Liên

Drie dagen gelopen. De eerste dag met z'n tweeën. Omdat we geen kaart hadden, durfde we geen lange route aan. Uiteindelijk toch nog 15 kilometer gelopen. De volgende dag met een gids op pad gegaan die ons onderweg uitleg gaf over verschillende eetbare planten en gebruiken in Vietnam. De eerste dag was de tocht het zwaarst; het had de nacht ervoor geregend, dus alles was glibberig. We hebben die dag 1200 meter geklommen. Over spiegelgladde kleine paadjes en betonnen , hele smalle richels waar het water langs loopt van de rijstvelden. Soms doodeng. Onderweg hele mooie foto's gemaakt. De gids maakte contact met de verschillende Bergstammen in gekleurde bonte kleding. We hebben in twee huishoudens onderweg mogen meekijken. De eerste was het erg sober: erg werd gekookt op hout , een ruime betonnen donkere ruimte waar een bed staat en een tafeltje en wat lage krukjes. Een foto die we gemaakt hebben,laat het wat duidelijker zien. Onze eerste kennis making met ' happy water' ( is maïslikeur,wat men zelf stookt) Daarna een gezin die tassen etc maakt voor toeristen. Uiteindelijk geslapen bij iemand van de plaatselijke bevolking. Veel happy water gedronken. Corné zijn neus werd steeds roder en was alleen maar aan het lachen. Terwijl we uiteraard niets begrepen van wat er gezegd werd. Op een paar dekens op de grond geslapen. Af en toe een regendrup op ons gezicht. Om 3.00 uur s' nachts begon een haan te kraaien die een metgezel vond waardoor het een constant gekakel werd. Af en toe de poes miauwend: kortom, na drieën niet veel meer geslapen. Ontbijt met pannenkoeken met banaan en chocolade en weer op pad. De hele dag gelopen, opnieuw in de blubber. Maar ongelofelijk mooie en indrukwekkende dagen gehad. Zoveel meer te vertellen, maar dat lukt niet op een klein stukje zoals dit. Bijzonder, bijzonder!!! Je kan je niet voorstellen dat er mensen zijn die zo leven en volgens mij ook tevreden zijn.
Morgen weer lekker fietsen. Mijn kuiten doen ongelofelijk veel pijn van het klimmen en dalen. (Corné heeft negens last van

• 14 November 2014 - 16:36

Amarentia:

Wat een geweldige ervaring! En neem wat happy-water mee terug? ;-) ik ben benieuwd naar de rest!

• 14 November 2014 - 17:01

Aalt En Ingrid :

Wat een avontuur!!! Jullie hebben er veel voor over, zelfs als t ten koste van een goed bed en een goede nachtrust gaat :p Bijzonder klinkt t zeker! Maar weinig mensen die dit zo mogen en kunnen beleven. Dat hebben jullie mooi in de pocket! Erg bijzonder! We begrijpen waarom Corne nergens last van heeft. Dat 'happy water' willen wij ook wel eens proeven, Hahaha XX

• 14 November 2014 - 17:55

Janneke En Leo:

Met grote verwondering lezen we jullie verhalen.
    Wat een ervaringen, onvergetelijk denk ik.
    XX

• 14 November 2014 - 18:24

Erna:

leuk om zo jullie belevenissen te kunnen volgen,
    benieuwd naar de foto's.......
    groetjes vanuit delft.

• 14 November 2014 - 18:42

Lia:

Wauw jongens, wat geweldig. Volgens mij was dit de bedoeling van deze reis.
    Geniet ervan. Ik ben benieuwd naar de foto,s. Corne kan zijn hart ophalen zo te lezen.
    Dat zullen prachtige foto,s zijn.
    Veel plezieren geniet, geniet, geniet,
    Liefs Lia

• 14 November 2014 - 21:53

Ma En Henny:

Wat is het geweldig wat jullie doen.Ma loopt in gedachten met jullie mee en Henny zit op zijn scootmobiel.
    Wat een geweldige avonturen beleven jullie. Als wij 30 jaar jonger waren gingen we ook Uiteraard willen we , als jullie weer thuis zijn, alles tot in detail horen en de fotoreportages zien. Nog heel veel indrukken en ervaringen en hartelijke groeten van ons beiden. We genieten van jullie reisverslagen.
    ma en henny

• 15 November 2014 - 07:48

Kim:

Lieve Corne en mam, wat geweldig geschreven. Als je het leest is het alsof je er zelf bij bent geweest. Wat een mega en onuitwisbaar avontuur. Het klinkt alsof Vietnam veel beter bevalt dan China. Gelukkig brengen jullie de meeste tijd door in Vietnam. Het eten zal hier ook vaat veel lekkerder zijn. Ben benieuwd naar de foto's.

Hier maken we ons klaar voor de komst van Sinterklaas. We bereiden Norah voor door liedjes te zingen en zo nu en dan het Sinterklaas journaal te kijken. Norah snapt er natuurlijk niks van, maar ik vind het zelf zo leuk! Met Norah gaat het goed. Ze zegt nu de hele dag "nee" op van alles. Gelukkig snapt ze de betekenis van het woord nog niet echt en krijgen we haar nog redelijk mee in wat wij willen. Maar...... Dat gaat een figuurtje worden

• 15 November 2014 - 07:53

Kim:

Weer maar de helft van de reactie, hierbij het vervolg.
    Norah zegt nu ook "oma" op de volgende manier: "mmmmma". Super schattig. Je foto kreeg een hele dikke kus vanochtend, dus bij deze. Corne, opa zegt ze nog niet. Maar we hebben nog een paar weken om te oefenen

• 15 November 2014 - 15:43

Leny:

Ja Corné en Eleonora, een heel andere wereld en cultuur! Goede reis verder en we lezen jullie avonturen met veel plezier! Ad en Leny xxx

• 16 November 2014 - 11:34

Kitty:

Jullie maken wat mee, zeg!! Spannend al die ervaringen!! Ook leuk dat wij het een beetje kunnen delen samen met jullie!! Neem wel wat van dat 'heldere' water mee. Dat lijkt me wel lekker!!! XXX